Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1613246   Situacions d'aprenentatge per a secundària
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària en general
  
   1/8/2024 - 28/8/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Doqua
  
  
  
Tipus activitat   15DO Situacions d'aprenentatge per a secundària
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Aquest curs està dissenyat per formar als docents en l’ús de la metodologia de les situacions d’aprenentatge. Per fer-ho desgranarem els principals elements corresponents a aquesta metodologia, concretament el disseny de situacions, com plantejar el procés d’aprenentatge i com integrar una avaluació competencial.
A través de l’anàlisi d’aquests elements, mostrarem als docents com dur a terme una programació didàctica tenint en compte l'estructura curricular i els darrers canvis que comporten l’aplicació de la nova legislació: la LOMLOE i el desplegament que s’ha fet des del departament d’educació a través del decret 175/2022.

Es tracta d'un curs totalment online de 30 hores de durada amb una previsió de 10 hores de dedicació setmanal durant tres setmanes. La dedicació per part del participant és asíncrona, de manera que té accés lliure i pot organitzar-se com vulgui. Tot el contingut és virtual, així doncs, el participant pot dur a terme la formació únicament amb un ordinador, tauleta o mòbil amb connexió a internet.

La formació es compon de 3 mòduls en els quals els alumnes coneixeran diversos aspectes relacionats amb la programació d’unitats didàctiques basades en situacions d’aprenentatge.

● En el primer mòdul mostrarem l’estructura curricular de la metodologia de situacions i presentarem el model de graella de programació que proposa el Departament d’Educació per a dur a terme el disseny de les situacions d’aprenentatge.

● En el segon mòdul, continuarem desgranant els elements que componen una programació didàctica basada en la metodologia de les situacions d’aprenentatge, en aquest cas, centrats en les activitats que cal dur a terme en les diverses fases de la seqüència: fase inicial, de desenvolupament i final. Veurem com, segons com es dissenyin aquestes activitats, es poden configurar diverses metodologies d'aprenentatge partint d’una seqüència bàsica.

● Finalment, en el tercer mòdul mostrarem un seguit de tècniques i estratègies didàctiques que tenen com a principal finalitat fomentar l’aprenentatge dels alumnes a través del treball cooperatiu, l’avaluació formadora, les rutines de pensament i la transferència dels aprenentatges. Tot seguint les pautes necessàries per a aconseguir una proposta que encaixi dins dels paràmetres de la metodologia de les situacions d’aprenentatge.

Complementant a cada un dels vídeos, proposarem activitats autocorrectives. L’ús dels fòrums de participació es durà a terme en aquelles activitats o situacions en les quals estigui justificat i sigui especialment interessant que els alumnes del curs donin la seva opinió o puguin aportar idees sobre com aplicarien, a la seva pràctica docent, les funcionalitats mostrades en els vídeos.

L’avaluació serà contínua i, en finalitzar el curs, es demanarà una activitat final d’aplicació per tal de comprovar l’assoliment dels aprenentatges esperats. Per facilitar la feina als alumnes, aquesta activitat final es desgrana en diverses entregues, una en finalitzar cada un dels tres mòduls del curs.

Descompte:
Els antics alumnes disposen de 5€ de descompte directe.

Publicitat:
Aquest curs està publicat al nostre web. També realitzem campanyes de publicitat a través de les xarxes socials i mailings a escoles i instituts.

  
Objectius   Aquest curs persegueix l’objectiu general següent:

Dissenyar una programació didàctica basada en la metodologia de les Situacions d’Aprenentatge, tenint en compte les característiques indispensables de cada fase, per tal de promoure un aprenentatge actiu que fomenti el desenvolupament competencial de l’alumnat.

Per assolir-ho, es proposen els següents objectius que es desenvoluparan en cada un dels 3 mòduls que disposa el curs:


1. Conèixer les principals característiques d’una programació didàctica basada en la metodologia de les Situacions d’Aprenentatge a través dels principis neuroeducatius que l’expliquen i el fonamenten, per tal de propiciar un aprenentatge més significatiu i autònom a l’aula.

2. Conèixer els passos a seguir per programar una situació d’aprenentatge, amb l’objectiu d’afavorir una major autonomia de l’alumne i desenvolupar un nou rol del docent com acompanyant en el procés E-A.

3. Identificar seleccionar i redactar les informacions curriculars necessàries per descriure la programació didàctica a partir del coneixement de l’estructura curricular que marca la legislació educativa actual (LOMLOE).

4. Conèixer les fases bàsiques d’una seqüència d’activitats d’aprenentatge i les activitats necessàries que cal dur a terme en cada una d’elles per tal de fomentar l’aprenentatge significatiu i el desenvolupament de l’autonomia dels alumnes pel que fa al seu propi aprenentatge.

5. Enriquir la programació de les situacions d’aprenentatge amb diverses tècniques i estratègies didàctiques amb la finalitat d'assegurar una correcta avaluació, gestionar l'organització social de l’aula i fomentar una correcta transferència dels aprenentatges realitzats a l’aula.
  
Continguts   Els continguts de les situacions d'aprenentatge són:

1. LES INFORMACIONS BÀSIQUES D’UNA PROGRAMACIÓ
1.1. L’estructura curricular
1.1.1. Presentació de la metodologia de les Situacions d’aprenentatge
1.1.2. Perfil de sortida i competències clau
1.1.3. Competències específiques, àrees i matèries
1.1.4. Resultats d’aprenentatge, objectius i indicadors
1.1.5. Sabers i situacions d’aprenentatge
1.1.6. Els 6 vectors del Decret 175/2022
1.2. Comencem a programar
1.2.1. La graella de programació
1.2.2. Informacions curriculars 1: informació general i competències clau
1.2.3. Informacions curriculars 2: competències, criteris i indicadors
1.2.4. Informació curricular 3: Integrar l’avaluació competencial

2. LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS D’UNA PROGRAMACIÓ
1.1. La situació d’aprenentatge
1.1.1. Elements principals 1: la situació i els reptes
1.1.2. Elements principals 2: el procés d’aprenentatge competencial
1.1.3. Elements principals 3: l’avaluació formadora
1.2. La seqüència d’activitats de la metodologia de les situacions d’aprenentatge
1.2.1. La fase inicial
1.2.2. La fase de desenvolupament
1.2.3. La fase de síntesi
1.2.4. Implicacions a l’hora de dur a terme aquesta metodologia a l’aula
1.2.5. Programar diverses metodologies a partir de la mateixa seqüència.

3. ANEM A ENRIQUIR LA NOSTRA SITUACIÓ D’APRENENTATGE
1.1. Com afegir l’aprenentatge cooperatiu
1.2. Com utilitzar instruments d’avaluació competencials
1.3. Les rutines de pensament
1.4. La importància els tallers d’aplicació i aprofundiment
1.5. El repàs actiu i espaiat
1.6. Consells per preparar el dossier de l’alumne
1.7. Síntesi de les principals idees clau
  
Formador/a   Juan Antonio Soler Vilanova
  
Avaluació   L’avaluació es compon de quatre punts:
1. Realització de l’activitat final de cada un els mòduls.

a. Mòdul 1: Els alumnes hauran d'identificar, seleccionar i redactar les informacions curriculars necessàries per a dur a terme la seva situació d'aprenentatge.
b. Mòdul 2: Els participants hauran de pensar les activitats d’aprenentatge que proposaran per a cada una de les fases de la seqüència didàctica.
c. Mòdul 3: Els alumnes hauran d’acabar de dissenyar la seva programació amb tot el que és necessari perquè pugui ser aplicable a una situació real d’aula.

2. La participació obligatòria a tots els fòrums plantejats durant la formació.

3. Dur a terme l’enquesta de satisfacció de la formació.
Totes les parts de l'avaluació han d'haver-se superat amb una nota mínima del 80% i són de participació obligatòria.
  
Requisits de  certificació   Per obtenir el certificat d’aprofitament de l'activitat, l’alumnat haurà de:

● Efectuar les entregues d’aquelles activitats que s’indiquen al final de cada mòdul i que formaran part de l’avaluació final.
● Participar en els fòrums de resposta oberta que es puguin oferir en cada cas
● Dur a terme l’enquesta de satisfacció del curs.
  
Persones  destinatàries   Professorat d’educació secundària.
  
E-mail   hola@doqua.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).